پایه, باتری

قدرت استارت خودرو

قدرت استارت خودرو

مقدمه: استارت در خودرو

طی سال‌‌هایی که انسان با خودرو در ارتباط بوده همیشه سازنده به فکر ساده‌تر کردن روند شروع حرکت یا استارت پیشرانه بوده، اگرچه همیشه برای ساده‌تر کردن این روند پیش‌نیازهایی لازم بوده، اما در نهایت به راهکاری رسیده‌ایم که شیوه پیشرفته‌تر و منطقی‌تری برای استارت به نظر می‌رسد. از تلاش و عرق ریختن برای حرکت هندل به چرخاندن صرفا یک سوئیچ به عنوان استارتر تا تبدیل آن به یک دکمه ساده استارت یا اخیرا که استارت خودرو از راه دور و یا با بازکردن در خودرو امکان‌پذیر شده است.

باوجود تمام این روش‌ها لازم است با شیوه استارت پیشرانه خودرو در آرکا باتری آشنا شویم تا با درک صحیح‌تر از قطعه استارت رفتار مناسبی با آن داشته باشیم. به طور قطع استارت سالم‌تر باعث می‌شود فشار کمتری به باتری وارد شود، چرا که هر دو این قطعات برای عملکرد صحیح و استارت راحت نیازمند مراقبت و نگهداری هستند.

لوگوی آرکا باتری

1. آشنایی با راهکارهای افزایش قدرت استارت ماشین

در این مطلب قصد داریم با یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو آشنا شویم که وظیفه مهمی را برعهده دارد و در حقیقت درصورت خرابی آن به سختی می‌توانید از خودرو انتظار فعالیت داشته باشید. به طور کلی کارایی بالاتر این قطعه منجر به آسودگی خاطر در تمام شرایط می‌شود،‌چرا که برای هیچ کس ادامه‌دار بودن صدای استارت خوشایند نیست و همه ما انتظار داریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملیات آغاز به کار موتور انجام شود. برای رسیدن به این چنین هدفی نیازمند درک نحوه عملکرد این قطعه هستیم.

starter

2. استارت خودرو را بهتر بشناسیم

درست مثل تمام موتورهای الکتریکی که مشاهده کردید،‌ عملکرد استارت نیز ایجاد نیروی چرخشی به واسطه تبدیل نیروی برق به نیروی مکانیکی دوار از طریق سیم‌پیچ‌های مغناطیسی است. برق ذخیره شده درون باتری در لحظه برقرار شدن ارتباط بین سوئیچ و باتری راهی استارت شده و درست مثل تمام موتورهای برقی استارت تلاش می‌کند میله اصلی درون موتور که به میل‌لنگ معروف است را برای انجام اولین مراحل تراکم و انفجار به حرکت دربیاورد.

برای اینکه موتور توان حرکت خود را در اختیار داشته باشد لازم است که میل‌لنگ حداقل به سرعت ۱۰۰ دور در دقیقه دست پیدا کند و پس از آن با ایجاد تراکم مناسب داخل سیلندر نیروی کافی از انفجار به وجود می‌آید تا حرکت‌ سیلندرهای بعدی در مرحله تراکم ایجاد شود و این روند تا زمانی تداوم ارسال سوخت به سیلندرها ادامه پیدا می‌کند.

1646202351

3. نحوه کار استارت ماشین

به طور کلی ساختار کلی استارت با سایر موتورهای برقی تفاوت زیادی نمی‌کند. این قطعه با تحویل برق از باتری این نیرو را به سیم‌پیچ‌های مسی منتقل می‌کند که نیروی مغناطیسی حرکتی را ایجاد می‌کنند و این عملیات باعث حرکت چرخ‌دنده‌های استارت و سپس درگیری با چرخ دنده‌های پیشرانه می‌شود. یکی از نکات مهم در طراحی استارت این است که ساختار آن به شکلی درنظر گرفته شده که حرکت آن به صورت معکوس امکان‌پذیر نیست، چرا که باعث می‌شود پس از روشن شدن پیشرانه، امکان اعمال فشار توسط پیشرانه و فشار به استارتر وجود نداشته باشد.

نکته مهم‌تر اینجاست که در برخی از انواع استارت هنگام تلاش برای روشن کردن موتور چرخ دهنده‌ها به سمت جلو متمایل می‌شوند و پس از برخورد با موتور رها می‌شوند. توجه داشته باشید که درصورت فعال ماندن استارت در هنگام روشن شدن موتور امکان فرسودگی و حتی شکستن قطعات داخلی استارت وجود دارد، بنابراین بهترین توصیه این است که پس از روشن شدن موتور سریعا استارت را رها کنید.

استارت قوی

برای یک استارت قوی یک باتری قوی هم می خوای!!

برای سفارش باتری خودتون روی دکمه زیر کلیک کنید!!

4. قطعات استارت ماشین

اگر بخواهیم به اجزای اصلی استارت ماشین اشاره کنیم ذکر این نکته مهم است که بدانیم قطعه استارت به دو استوانه کوچک به نام اتوماتیک استارت و استوانه بزرگتری به نام موتور استارت تشکیل شده اجزای داخلی این دو استوانه شامل پوسته، بالشتک‌‌ها، پیچ اتصال بالشتک به پوسته، زغال، فنر و نگهدارنده زغال، آرمیچر، کلکتور آرمیچر (مجموعه لامل‌ها)، سیم‌پیچ‌های آرمیچر، هسته آرمیچر، شفت آرمیچر، دنده‌ها، دو پیچ، پلانجر، سیم‌پیچ کشنده، سیم‌پیچ نگهدارنده، پولکی مسی و کلاچ می‌شود.

5. وظیفه بالشتک استارت

تولید میدان مغناطیسی بسیار قوی را می‌توان به عنوان وظیفه بالشتک استارت دانست و حتی باتوجه به نوع بالشتک‌ها می‌توان استارت‌ها را به دو دسته تقسیم‌بندی کرد. در انواع «موازی» جریان باتری در ابتدا وارد ذغال مثبت شده و سپس به دو بالشتک مجاور می‌رسد، در واقع بالشتک‌ها نسبت به آرمیچر موازی هستند. در انواع سری جریان باتری به صورت مستقیم وارد بالشتک‌ها شده و پس از عبور به واسطه ذغال مثبت وارد سیم‌پیچ آرمیچر می‌شود و در نهایت به واسطه ذغال منفی به بدنه استارت متصل می‌شود.

6. انواع استارت ماشین

به طور کلی استارت‌های استفاده شده را می‌توان به دو دسته مارپیچی، مارپیچی کشویی و گیربکسی تقسیم‌بندی کرد که تفاوت اصلی این سه نوع در نحوه عملکرد برای حرکت فلایویل و سپس میل‌لنگ است. البته استارت‌های گیربکسی بیشتر برای خودروهای با حجم موتور بالا استفاده می‌شود و همچنین به حجم فضای اشغال شده توسط گیربکس اصلی در ماشین کمک می‌کند. نوع اولیه نیز این این مشکل را دارد که گاهی دنده متصل به فلایویل در محل خود گیر کرده و امکان چرخش موتورها را فراهم نمی‌کند.

7. دینام استارت مشترک هیبرید

ارتباط دینام و استارتر

battery

در حقیقت دینام خودرو و استارتر هردو از ساختار سیم‌پیچی بهره می‌برند. باوجود اینکه تفاوت‌های ساختاری زیادی بین این دو قطعه وجود دارد، اما تلاش‌های اخیر خودروسازان در جهت تبدیل کردن این دو قطعه به یک قطعه یکسان و حتی اخذ کاربری‌های بیشتر از همین یک قطعه رفته است. در واقع در سیستم‌های نیمه هیبرید خودرو از دینام‌‌هایی استفاده می‌شود که توان ۲۴ ولتی دارند، اما به باتری کوچک دیگری متصل هستند که در زمان ترمزگیری و حرکت در سراشیبی توان اضافی که دریافت می‌کند را به باتری دیگری تحویل می‌دهد که صرفا در زمان شتاب‌گیری‌ها و در سرعت‌های بالا به کمک موتور می‌آید و باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود.

8. علائم خرابی زغال استارت

این قطعه کربنی اتصال بین بدنه و سیم‌پیچ‌ها را ایجاد می‌کند، درصورت نچرخیدن استارت هنگام اتصال باتری می‌توان احتمال تمام شدن زغال را وارد دانست. همچنین درصورتی که بسته شدن استارت توسط افراد ناآگاه انجام شود، امکان شکسته شدن زغال‌ها نیز وجود دارد.

9. گیر کردن استارت ماشین

یکی از مهم‌ترین دلایل ظهور مشکل در استارت خودرو را می‌توان نرسیدن توان از باتری به استارت دانست. در واقع عمده مشکلاتی که باعث عدم استارت ماشین می‌شود به قطعه باتری مرتبط است که در مطالب کاملی به آنها اشاره شد، اما در برخی از موارد قطعات داخلی استارت با مشکل مواجه می‌شوند. از جمله این موارد می‌توان به خشک شدن بلبرینگ‌های استارت اشاره کرد که باعث ایجاد صدای دنده برنجی‌ها در هربار روشن شدن استارت است. یا حتی این احتمال نیز وجود دارد که دنده‌های داخلی استارت با مشکل مواجه شده باشد.

ممکن است حتی با مشکل استارت نخوردن موتور گرم هم مواجه شوید که علت آن را می‌توان در بنزین باقی مانده در مجاری انتقال سوخت به موتور پیدا کرد. در واقع بخار بنزین باعث ایجاد فشاری می‌شود که امکان انتقال سوخت مایع به داخل سیلندر را محیا نمی‌کند. در واقع چنین شرایط سایر قطعات خودرو که مرتبط با باتری و استارت نیستند با مشکل مواجه می‌شود.

10. تست استارت خودرو

برای بررسی بخش اتوماتیک استارت قطب منفی باتری را به صورت مستقیم به بدنه این قطعه متصل کنید و سپس قطب مثبت را با فیش به باتری متصل می‌کنیم. درصورت سالم بودن این قطعه صدای وزنه پلانجر (به صورت تق) شنیده می‌شود. اما برای تست موتور اصلی فیش مثبت باتری را به پیچ پایینی اتوماتیک استارت متصل می‌کنیم و قطب منفی را به بدنه این قطعه متصل می‌کنیم، در این صورت بدون حرکت رو به جلو دنده، آرمیچر حرکت می‌کند.

11. چگونه قدرت استارت زدن ماشین را افزایش دهیم؟

قدرت استارت خودرو بستگی زیادی به شرایط عملکرد این قطعه و حتی شرایط محیطی دارد. به عنوان مثال زمانی که دمای موتور کاهش پیدا می‌کند، قطعات داخل مقاومت بیشتری برای حرکت دارند و حتی باتری نیز ضعیف‌تر از شرایط عادی عمل می‌کند. در چنین شرایطی می‌توان از هیترهایی استفاده کرد که بوسیله انتقال گرما قطعات موتور و روانکار داخل آن را گرم می‌کند. به طور قطع استفاده از روغن موتور مرغوب تاثیر زیادی در عملکرد نرم‌تر موتور مخصوصا درحالت شروع به فعالیت این مجموعه دارد. بهترین نوع از روغن نیز در حال حاضر انواع سنتتیک آن است.

همچنین در چنین شرایطی اگر در طی فصل گرما از باتری مناسب استفاده کرده باشید اطمیان خاطر بیشتری از شرایط باتری خواهید داشت، برای مطالعه مطلب شیوه نگهداری از باتری در فصول گرم سال به این صفحه مراجعه کنید. پس از اطمینان از سلامت کامل قطعات برقی از جمله باتری و خود استارت؛ استفاده از روغنی با گرانروی کمتر (سبک‌تر) و ساختار سنتتیک می‌تواند استارت سریع‌تری را برای موتور به ارمغان بیاورد.

البته توجه داشته باشید که برخی از خودروهای قدیمی به دلیل فاصله زیاد بین قطعات امکان استفاده از روغن‌های سنتتیک با گرانروی‌های پایین را ندارند. برای این خودروهای می‌توانید از روغن‌های معدنی (مینرال) با درجه گرانروی پایین‌تر از روغن‌های استفاده شده در فصل تابستان استفاده کنید. به نظر شما استفاده از روغن موتور متفاوت در فصل زمستان تا چه حد روی استارت راحت‌تر تاثیرگذار است؟

لوگوی آرکا باتری

برای دریافت اطلاعات بیشتر و ارتباط با ما :

آدرس: تهران، شهرک گلستان، میدان اتریش، مجتمع باران، واحد 337

شماره تلفن: 02149032000

آدرس ایمیل:info@arkabattery.com

شبکه های اجتماعی آرکا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *