پایه

اولین تولید کننده خودرو در جهان

16

تاریخچه اولین خط تولید خودرو در جهان

اولین خط تولید ماشین در جهان توسط چه کسی راه اندازی شد؟ برای آشنایی با این مطلب با ما همراه باشید اوایل قرن بیستم یعنی زمانی که اروپایی خرابی های ناشی از جنگ را باسازی می کرد صنعت در ایالات متحده در حال شکوفایی بود در این میان شرکت های خودروسازی وارد عرصه ی صنعت شدند از میان آن ها می توانیم به فورد، کرایسلر و جنرال موتورز اشاره کنیم قصد داریم تاریخچه اولین خط تولید خودرو در جهان را به اختصار مورد بررسی قرار بدهیم.

آشنایی با اولین خط تولید خودرو در جهان

1646204235

اولین خط تولید خودرو در جهان متعلق به کمپانی فورد است. جالب است بدانید که هنری فورد اولین اتومبیل خود را در گاراژ منزلش ساخت و شاید آن روز کسی فکر نمی کرد که در آینده ای نزدیک او اولین خط تولید خودرورا در جهان راه اندازی کند.
در سال 1903 فورد اولین شرکت خود را به نام فورد موتوررا با همکاری برادران هریس یعنی جان و دوج راه اندازی کرد این آغاز تولید خودرو در جهان بود.
اولین اتومبیلی که فورد وارد بازار کرد مدل A  نام داشت که به وسیله ی یک موتور دو سیلندر با قدرت 8 اسب بخار تامین می شد و پس از آن مدل های مختلف اتومبیل را به دنیا عرضه کرد.
فورد به مدت 18 سال حاکم بلامنازع بازار خودرو در جهان بود از این رو شرکت های کوچک تولید خودرو در جهان برای اینکه از قافله عقب نمانند با یکدیگر ادغام شدند. یکی از نمونه های شرکت های ادغام شده جنرال موتورز بود که توسط ویلیام سی دورانت مالک شرکت بیوک خریداری شد دورانت شرکت های  اولدزمبیل و «اوکلند» (پونتیاک) را به همراه کادیلاک و بیوک خریداری کرده و از ادغام کرد و به این ترتیب جنرال موتورز یا دومین خط تولید خودرو در جهان متولد شد.
جنرال موتور یک شرکت بزرگ و قدرتمند محسوب می شد این را می توان از خرید شرکت هایی که توسط مالک آن خریداری شد متوجه شویم او پس از گذشت چندی شرکت هایی همچون اپل، ایسوزو، ساب، دوو، شورلت و سوزوکی را خریداری و تحت اختیار گرفت.

رونق شرکت های تولید خودرو در بازار امریکا

حاکمیت فورد پس از پایان جنگ جهانی اول بر خط تولید خودرو در جهان تقریبا پایان یافت. پس از آن شرکت های دیگر امریکایی نیز در تولید خودرو جهان سهم داشتند که می توانیم به شرکت برداران دوج اشاره کنیم آن ها مدلی را طراحی کرده که با مدل T فورد رقابت می کرد. این شرکت اتومبیل چهار سیلندر تولید کرده و در سال 1924 حدود هزار دستگاه از این اتومبیل را وارد بازارهای اتومبیل در سراسر دنیا کردند این تعداد با تعداد مدل T قابل مقایسه نبود.
طولی نکشید که والتر پی کرایسلر خط تولید خودروی خود را راه اندازی کرد این اتفاق در سال 1925 رخ داد و پس از مدت زمان کوتاهی شرکت دوج را خریداری کرد . کرایسلر در سال 1928 با تولید دسوتو، لیموث، دوج و کرایسلر انقلابی در تولید خودرو جهان ایجاد کرد به این ترتیب یکی از قدرتمند ترین کنسرسییوهای تولید خودرو در جهان به عرصه رقابت پا گذاشت.

از این تاریخ به بعد صنعت اتومبیل سازی و ایجاد خط تولید خودرو در جهان به یکی از تاثیر گذارترین صنایع دنیا بدل شد به علت استقبال مرد این صنعت به سرعت شروع به رشد و ترقی نمود . کم کم مدل ها از لحاظ ایمنی، سرعت، زیبایی ظاهری و غیره ارتقا پیدا کرده و موتورهای بنزینی با طراحی های پیشرفته بر روی اتومبیل های مختلف نصب شده پس از چندی در بازار تولید خودرو در جهان انقلابی عظیم رخ داده و موتور جدیدی طراحی و ساخته شده موتورهای دیزلی یک اتفاق بسیار مهم در صنعت خودرو محسوب می شوند.

1646204303

هنری فورد کیست؟

می توانیم هنری فورد را به عنوان اولین موسس خط تولید اتومبیل در جهان معرفی کنیم وی مخترع، کارآفرین و نظریه پرداز آمریکایی است هدف او از راه اندازی خط تولید خودرو در جهان تولید خودرو ارزان قیمت و از همه مهمتر تولید انبوه بوده است. فورد در برهه ای از ندگی خود یعنی اوایل قرن بیستم چنان بر صنعت آمریکا تاثیر گذاشت که این دوران را فوردیسم می نامند.در حال حاضر خط تولید خودرو در جهان بسیار تحول یافته و شرکت های قدرتمند خودرو سازی در دنیا وجود دارند و سالانه اتومبیل هایی را باقدرت و ایمنی بالاتر تولید می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *