پایه

علت خوابیدن باطری ماشین

8

باتری خودرو نیز مثل سایر قسمت های خودرو نیاز به تعمیرات و نگهداری دارد و یکی از شایع ترین اتفاقاتی که برای باتری خودرو می افتد، خالی شدن باتری است .
خوابیدن باتری ماشین به عنوان یکی از مشکلات رایج مرتبط با سیستم برق رسانی خودرو شناخته می‌شود که به نام‌های دیگری نظیر مردن باتری، خالی شدن باتری یا دشارژ شدن باتری هم معروف است. دلیل اصلی به وجود آمدن این مشکل خالی شدن شارژ باتری خودرو است. به این معنی که باتری خودرو بنا به دلایل مختلف دیگر توانی به منظور تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز الکتریکی برای فعالیت سیستم برق‌رسانی خودرو را ندارد.
عوامل متعددی در از کار افتادن باتری ماشین نقش دارند در صورتی که باتری خودروی شما ضعیف شده باشد، تحمل هیچ فشاری را نخواهد داشت و حتی با روشن کردن سیستم صوتی خودرو، احتمال خوابیدن آن وجود دارد. در این مورد اضافه شدن تغییرات شدید آب و هوایی، به طور مثال هوای بسیار داغ یا بسیار سرد و یخ، می‌تواند اثر منفی مضاعفی داشته باشد.

روشن نگه داشتن چراغ‌های خودرو

یکی دیگر از دلایلی که در خوابیدن باتری ماشین نقش موثری دارد و باعث خالی شدن شارژ می‌شود، روشن نگه داشتن چراغ‌های خودرو است. اگر چراغ‌های داخل کابین خودرو یا خارج آن را برای مدت طولانی روشن نگهدارید، در این صورت باتری تمام توان خود را برای تامین برق مورد نیاز برای چراغ‌ها مصرف می‌کند.
البته ممکن است که علت خالی شدن باتری به خاطر بی دقتی و خطاهای انسانی راننده در روشن نگه‌داشتن چراغ‌ها نباشد. ممکن است چراغ‌های داخل کابین و خارج آن به شکل خود به خود روشن شده باشند. این مسئله به خاطر وجود اشکال در سیستم چراغ‌ها است و باید بررسی شود. در این صورت نیز تمام انرژی و توان باتری صرف تامین انرژی مورد نیاز چراغ‌ها خواهد شد.

1657809424

زنگ زدگی و شل شدن سر باتری

اگر سر باتری زنگ زده و یا شل شده باشد، این مسئله موجب هدر رفتن انرژی و قدرت باتری خواهد شد. در صورت هدر رفتن انرژی باتری، خودرو استارت نمی‌خورد و باتری دشارژ شده است. به مرور زمان مشکل زنگ زدگی و شل شدن سر باتری باعث می‌شود که باتری به درستی و کامل شارژ نشود و در نهایت آنچه که اتفاق می‌افتد خوابیدن باتری خودرو است.
خوابیدن طولانی مدت خودرو بدون استارت زدن

1657809524

اگر خودرو شما به مدت طولانی روشن نشود و باتری به وسیله دینام شارژ نشود. صفحات داخلی باتری ماشین به مرور سولفاته می شود در نتیجه باتری کارایی خود را از دست خواهد داد.جهت جلوگیری از این مسئله می توانید قبل از این که ماشین طولاتی مدت بخوابد یکی از سرباتری ها را از قطب باتری جدا کتید تا اتصال باتری با خودرو قطع شود انجام این کار عملیات سولفاته شدن باتری را به تعویق خواهد انداخت .

رانندگی‌‌های پرتکرار در مسافت‌‌های کوتاه

این نکته مختص عملکرد دوم دینام است که طی آن منجر به شارژ باتری می‌شود. همانطور که می‌دانید دینام برای شارژ باتری نیاز به زمان دارد، اما اگر مسافت و به تبع آن زمان روشن بودن خودرو کوتاه باشد، دینام فرصت کافی برای پمپ انرژی الکتریکی به سلول‌‌های باتری را نخواهد داشت. تنها راه جلوگیری از این مشکل این است که خودرو را در مسافت‌‌های طولانی تری به حرکت وا دارید.
اگر شما از آن دست رانندگانی هستید که اتومبیل خود را برای مدت 5 تا 10 دقیقه به کار می‌اندازید و یا از آن برای پیمودن مسافت‌‌های کوتاه استفاده می‌کنید و با مشکل خالی شدن باتری مواجه شدید، یک دلیل محتمل برای آن همین مسافت‌‌های کوتاه رانندگی است. اگر اتومبیل را قبل از شارژ کامل آن توسط دینام خاموش کنید، پس از مدتی با مشکل خالی شدن باتری مواجه خواهید شد.

1657809563

نارسایی دینام

یکی از مهمترین دلایل خوابیدن باتری ماشین، نارسایی دینام خودرو است. به این معنی که اگر دینام خودرو نتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد بخشی از این وظایف به ناچار بر گردن باتری خودرو خواهد افتاد. اگر دینام خودرو دچار مشکل باشد و به درستی کار نکند، باتری خودرو دیگر به عنوان یک منبع ذخیره‌ی انرژی که عمده وظیفه‌اش تامین انرژی مورد نیاز برای استارت زدن خودرو است عمل نمی‌کند. در چنین شرایطی باتری خودرو ناگزیر از بر عهده گرفتن وظایف دینام خودرو خواهد بود و فشار بیشتری بر آن وارد می‌شود. در نتیجه انرژی ذخیره شده در باتری نیز زودتر از حالت عادی تخلیه خواهد شد.

1657810439

پوسیدگی کابل‌های متصل به باتری

از دیگر دلایل رایجی که منجر به از کار افتادن باتری خودرو و خالی شدن شارژ موجود در آن می‌شود پوسیدگی کابل‌های اتصال باتری به موتور و سایر بخش‌های خودرو یا قطع شدن آنها است. بر این اساس اگر با مشکل استارت نخوردن خودرو روبرو هستید بهتر است پیش از انجام هر اقدامی کابل‌ها و راه‌های ارتباطی باتری خودرو با سایر بخش‌های سیستم استارت را مورد بررسی قرار دهید و از سلامت آنها اطمینان حاصل کنید.

چطور از خوابیدن باتری ماشین پیشگیری کنیم؟

جلوگیری از نوسانات دمایی و گرم شدن و سرد شدن مداوم باتری می تواند از خوابیدن باتری ماشین جلوگیری کند. علاوه بر این کار راه حل های دیگری برای مردن و تخلیه باتری وجود دارند که ممکن است شما از آن بی اطلاع باشید.

چراغ‌های خودرو را به موقع خاموش کنید

1657809670

به یاد داشته باشید که به محض خاموش کردن خودروی خود، حتما کلیه چراغ‌های آن را نیز خاموش کنید. اگر خودروی شما از سیستم چراغ‌های خودکار برخوردار است، عملکرد صحیح و بی نقص آن را بررسی نمایید تا در صورت وجود مشکلی، به موقع رفع شود.

باتری خودرو را تست و در صورت نیاز احیا نمایید

در صورت امکان به داخل سلول باطری خودرو نگاه کرده و چک نمایید که سطح الکترولیت آن، بالاتر از صفحات سربی است یا خیر؟ در صورتی که سطح الکترولیت از صفحات سربی بالاتر باشد، باید وضعیت باطری به شکلی جدی‌تر بررسی شده و مشکل آن در صورت امکان، برطرف شود.

1657809707

باتری ماشین را تمیز نگه دارید

تجمع خاک و گریس روی باتری ماشین باعث گرم شدن باتری و در نتیجه خوابیدن باتری ماشین شما می شود. با استفاده از پارچه به طور مرتب باتری را پاک کنید تا با تخلیه باتری مواجه نشوید. شما همچنین باید از درست نصب بودن باتری ماشین اطمینان حاصل کنید.

1657809738

خارج کردن سر باتری در توقف های طولانی

زمانی که راننده قصد استفاده از خودروی خود در طولانی مدت را نداشته باشد؛ میتواند باتری ماشینش را از ماشین جدا کند و در زمان استفاده مجدداً آن را در جایگاه خود قرار دهد. به این ترتیب می توان به سالم ماندن باتری و عدم تعویض آن امید داشت.

خنک نگه داشتن باتری ماشین در روزهای بسیار داغ

1657809847

یکی از دلایل خوابیدن باتری ماشین، قرار گرفتن ماشین در هوای بیش از حد گرم است. دقت داشته باشید که دمای بیش از حد می تواند منجر به تشکیل کریستال های سولفات سرب شود که به تبع خوابیدن باتری ماشین و حتی سوختن آن را در پی دارد. پس برای اینکه در فصل تابستان و گرمای بیش از حد باتری نخوابد، بهتر است ماشین را در محل خنک و سایه پارک کنید.

افزایش مدت زمان رانندگی

یکی دیگر از روش های جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین، افزایش مدت زمان رانندگی است. جالب است بدانید که رانندگی های کوتاه مدت آن هم با تعداد زیادی توقف و استارت دوباره آن باعث خالی شدن شارژ باتری ماشین شما می شود. پس از امروز رانندگی های پرتکرار در مسافت های کوتاه را حذف کنید و از این پس بعد از اینکه ماشین را روشن کردید زمان کافی و مورد نیاز برای شارژ مجدد باتری فراهم کنید.

1657809888

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *