پایه

چرا باتری ماشین خراب می شود؟

7

باتری ماشین قلب الکترونیکی خودروست و یکی از قطعات مصرفی ماشین محسوب می شود. اما دقت داشته باشید که هرچه از باتری بیشتر استفاده کنید، دیرتر خراب می شود. یعنی اگر باتری ماشین را به حال خود رها کنید قطعا خراب می شود. ولی اگر به صورت مداوم از خودروی خود استفاده کنید، باتری ماشین عمر بیشتری خواهد کرد. در این مطلب قصد داریم به علت خرابی باتری ماشین بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین باتری ماشین با مجله آرکا باتری همراه باشید.

زمانی که باتری خودرو خراب شود، روی بسیاری از قطعات ماشین تاثیر می گذارد. هنگامی که باتری به طور کامل خراب شود، خودرو ممکن است دیگر روشن نشود یا یکی در میان استارت بخورد. همچنین نوسانات الکتریکی در خودرو پیش می آید. زمانی که خودرو خاموش است، تمام برق آن توسط باتری تامین می شود. همچنین برای روشن شدن و تامین انرژی لازم برای چرخش استارت و میلنگ به یک باتری سالم نیاز دارید. زمانی هم که خودرو روشن می شود تنها در دور بالاست که دینام تمام برق مصرفی ماشین را تامین می کند و باتری را هم شارژ می کند. ولی در دور پایین باتری و دینام تقریبا با همکاری یکدیگر برق ماشین را تامین می کنند و اگر باتری خراب و ضعیف باشد یقینا هم در عملکرد دینام اختلال ایجاد می شود و وسایل الکترونیکی خودرو هم به درستی فعالیت نمی کنند. بدین ترتیب بهتر است عواملی که موجب خرابی و کوتاه شدن عمر باتری می شوند را بشناسید.

دلایل خراب شدن باتری ماشین

1654947234

  • ضعیف بودن باطری نسبت به خودرو

یکی از مواردی که منجر به خرابی باتری ماشین می شود، ضعیف بودن باتری به نسبت خودروست. بسیاری از افراد اقدام به نصب باتری ضعیف تر از حد استاندارد ولی با برند و کیفیت بهتر برای خودرو می کنند. باید اظهار کنیم که باتری با برند و کیفیت بهتر زمانی مناسب است که آن را مناسب خودروی خود تهیه کنید. چراکه اگر باتری ضعیف تر برای خودروی خود خریداری کنید، عمر آن کم شده و به سرعت خراب می شود. همچنین برخی افراد خودرو را تیونینگ و شخصی سازی می کنند و لوازم الکترونیکی متعددی را به خودروی خود اضافه می کنند. به عنوان مثال برخی برای خودرو سیستم صوتی قدرتمند نصب می کنند و برخی وسایل الکترونیکی دیگر مانند کول باکس، یخچال و … را به صورت افترمارکت خریداری می کنند. نصب چنین وسایل الکترونیکی روی خودرو طبیعست که مصرف برق را بالاتر می برد. در این شرایط نیاز است که باتری قوی تری برای خودرو نصب کنید و حتی گاهی اوقات مجبور به نصب دینام های قدرتمندتر برای تامین برق هستید.

1655180690

  • اتصال شل و لق کابل باطری

یکی دیگر از دلایل خراب شدن باتری ماشین، اتصال شل و لق کابل های باتریست. در این شرایط باتری به درستی شارژ نمی شود و نمی تواند انرژی ذخیره شده را هم به درستی و تمام کمال منتقل کند. بدین ترتیب ممکن است به وسایل الکترونیکی مصرفی خودرو هم آسیب وارد شود.

1655180728

  • سولفاته شدن سرباطری

سولفاته شدن سرباتری در همه خودروها رایج است. در این شرایط باید با یک برس و آب گرم سولفات های تشکیل شده در سرباتری را تمیز کنید تا روند شارژ باتری به درستی انجام شود. در غیر این صورت باتری آسیب می بیند.

1655180771

  • گرما و نور زیاد آفتاب

گرمای زیاد و نور شدید آفتاب نیز عمر باتری ماشین را کاهش می دهد. در فصل گرما سعی کنید خودروی خود را در پارکینگ پارک کنید. اگر مجبور به پارک در فضای باز هستید، خودرو را در سایه پارک کنید یا اگر چاره ای جز پارک در زیر نور آفتاب را ندارید، روی خودرو را با چادر بپوشانید تا حرارت کمتری به باتری برسد. همانطور که گرمای زیاد باعث کاهش عمر باتری ماشین می شود، سرما نیز عملکرد باتری را با اختلال مواجه می کند. بدین ترتیب در فصل سرما هم سعی کنید خودرو را در پارکینگ یا محلی گرم تر پارک کنید.

1654947506

  • تراز بودن باتری هنگام نصب

باتری های ماشین از نوع سیلد اسیدی هستند. به عبارتی درون باتری صفحاتی فلزی از جنس سرب و کلسیم به عنوان الکترود قرار داشته که اطراف آنها را آب باتری یا اسید باتری که نقش الکترولیت داشته پوشانده است. در زمان نصب باتری دقت کنید که باتری صاف و تراز در محل خود نصب شود. چراکه اگر باتری با شیب یا زاویه نصب شود، سطح الکترولیت درون باتری اطراف الکترودها یکسان نبوده و به سرعت موجب خرابی باتری می شود.

1655180801 1

  • سالم بودن دینام خودرو

دینام وظیفه شارژ باتری را بر عهده دارد و اگر دچار آسیب شود نمی توان باتری ماشین را به درستی شارژ کند. زمانی که خودرو روشن است ولتاژ خروجی دینام باید بین 13.5 تا 14.5 باشد. اگر ولتاژ دینام زیر 13 باشد یعنی ضعیف شده و نمی تواند باتری ماشین را به درستی شارژ کند و در طولانی مدت باعث خرابی یا خوابیدن باتری می شود. همچنین گاهی اوقات که دینام ماشین خراب می شود ولتاژ خروجی آن از 14 هم فراتر می رود و در این شرایط هم به باتری و سایر وسایل الکترونیکی خودرو آسیب وارد می شود. بدین ترتیب سلامت دینام و باتری با یکدیگر ارتباط مستقیم دارد.

1655180832

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *