پایه

معرفی تمام استانداردهای موجود برای باتری

باتری

به طور معمول باتری را به عنوان وسیله‌ای می‌شناسیم که انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی و بالعکس تبدیل می‌کند. اما نمی‌توان هر نوع باتری را برای تمام مصارف توصیه کرد. برای هماهنگی هرچه بیشتر باتری تولید شده با مشخصات مورد نیاز خودرو لازم است که در بین دو موجودیت خودروساز و تولیدکننده باتری منبع یا منابعی برای ایجاد مشخصات استاندارد محصول وجود داشته باشد که از لحاظ علمی به موارد مورد نیاز هر دو طرف توجه کنند. در این مطلب به معرفی تمام استانداردهایی می‌پردازیم که توسط سازمان‌ها، ارگان‌ها، خودوساز و تولیدکننده باتری برای این محصول درنظر گرفته‌اند.

استاندارد DIN شماره 72310 1988
برای شناسایی انواع باتری ، شماره سیستم شماره DIN (استاندارد صنعتی آلمان) به طور معمول در اروپا استفاده می‌شود ، اما در حال حاضر با سیستم شماره ETN جایزه شده است.

به عنوان مثال استاندارد  560.49 را درنظر بگیرید:

رقم اول، ولتاژ:

1-2 = باتری 6 ولت
5-7 = باتری 12 ولت
رقم دوم و سوم، عملکرد اسمی

۵۶۰ برابر با ۶۰ آمپر ساعت طی ۲۰ ساعت فعالیت
۶۶۰ برابر با ۱۶۰ آمپر ساعت طی ۲۰ ساعت فعالیت
رقم چهارم و پنجم – شماره کد منحصر به فرد که به عملکرد و ویژگی‌های اختصاصی باتری اشاره دارد.

شماره ETN
ETN (شماره نوع اروپایی) به عنوان جایگزین شماره DIN در هنگام اروپایی شدن استانداردهای باتری معرفی شد. ETN ترکیبی از سیستم شماره گذاری DIN است که برای ساده‌سازی انتقال جزئیات فنی اصلاح شده است.

معرفی سیستم ETN در سال ۲۰۰۰ تداخل‌هایی ایجاد کرد که در نهایت در سال ۲۰۰۶ تصمیم به تغییر آن با استاندارد دیگری گرفته شد؛ متاسفانه هنوز استاندارد ساده‌تری ارائه نشده و به دلیل اینکه سرویس یوروبات هم اقدام به ثبت شماره‌های مختلف برای تفکیک آنها نمی‌کند، بنابراین مرجع مناسبی برای درک صحیح ارقام اعلام شده وجود ندارد.

9 رقمی که مد ETN به عنوان اطلاعات اضافی به سیستم شماره گذاری DIN ارائه کرده را به این ترتیب می‌توان بررسی کرد.

برای درک صحیح‌تر این سیستم رقم 536 046 030 را درنظر بگیرید.

برای خرید بهترین باتری خودرو خود می توانید وارد فروشگاه آرکا باتری  شوید و به راحتی سفارش خود را ثبت و در کمترین زمان ممکن باتری خود را تحویل بگیرید .

لوگوی آرکا باتری

رقم اول، ولتاژ:

1-2 = باتری 6 ولت
5-7 = باتری 12 ولت
رقم دوم و سوم، عملکرد اسمی

۵۶۰ برابر با ۶۰ آمپر ساعت طی ۲۰ ساعت فعالیت
۶۶۰ برابر با ۱۶۰ آمپر ساعت طی ۲۰ ساعت فعالیت

رقم چهارم، پنج و ششم، شماره کد منحصر به فرد

رقم پنجم و ششم ممکن است گاهی اوقات برای طراحی باتری قدیمی و شماره DIN اصلی (رقم چهارم و پنجم) اشاره کند:
شماره کد منحصر به فرد جزئیات سطح استقامت، سطح عملکرد لنگ سرد، سطح لرزش، درب باتری، تعداد ترمینال و قطعات بستر نشان می‌دهد.
رقم هفتم ، هشتم و نهم، عملکرد در حالت سرد

دو نوع رتبه‌بندی متفاوت در سیستم EN وجود دارد: EN1 و EN2
این امر باعث می‌شود که سردرگمی شود، زیرا احتمال اینکه کاربر نتواند مشخص کند که از کدام سیستم استفاده  کرده ، خصوصاً با استفاده از آزمایشگاه های هدایت دیجیتال که در حال حاضر نمی تواند با هر دو استاندارد آزمایش شود ، استفاده می شود.
جزئیاتی که باتری به کدام مشخصات ارائه می شود در شماره کد منحصر به فرد پنهان است.
عملکرد استارت در شرایط سرد (آمپر)
عملکرد (Cold Cranking (CCA روند استارت‌زنی در دمای خاصی را نشان می‌دهد. به زبان ساده‌تر هرچه CCA بالاتر باشد، راه‌اندازی و استارت زدن آسان‌تر خواهد بود.

SAE (استاندارد شماره J537 آمریکایی مسوب ژوئن 1994)
این آزمون براساس موسسه SAE (انجمن مهندسان خودرو) درنظر گرفته شده است. این تست مشخص می‌کند که باتری در دمای 18- درجه سانتیگراد جریانی برابر با آمپر مورد نیاز با استارت را به مدت 30 ثانیه با ولتاژ بیش از 7.2 ولت (3.6 ولت برای باتری 6 ولت) ارائه می‌دهد.

باوجود اینکه تعیین ارقام به صورت حدودی و بسته به طراحی انجام می‌شود، اما رابطه SAE با DIN CCA به این شکل قابل انجام است:

SAE = (DIN x 1.5) + 40.

عملکرد باتری با درجه حرارت نسبت مستقیمی داشته و به سرعت کاهش پیدا می‌کند، اگر این تست را صحیح انجام دهید می‌تواند شرایط فعلی باتری را هم نشان دهد. به این ترتیب که ولتاژ استاندارد را بررسی کنید که ‍۱۰ ثانیه امکان ارائه آن وجود داشته باشد. همچنین امکان بررسی ارائه اختلاف پتانسیل ۷.۲ ولت به مدت ۳۰ ثانیه هم وجود دارد تا بررسی کنیم که ظرفیت باتری در چه شرایطی قرار دارد.

DIN (استاندارد صنعتی آلمان در -18 درجه سانتیگراد)
دوباره ، همچون SAE، آزمایش DIN در 18 درجه سانتی گراد انجام می‌شود. باتری کاملاً شارژ شده را با شدت جریان اسمی تا 6 ولت تخلیه می‌کنند. ولتاژ باید بعد از 30 ثانیه حداقل 9.0 ولت و زمان برای 6 ولت حداقل 150 ثانیه برقرار باشد.

باوجود اینکه تعیین ارقام به صورت حدودی و بسته به طراحی انجام می‌شود، اما رابطه DIN با SAE CCA به این شکل قابل انجام است:

DIN = (SAE – 40) x 0.66.

از زمان معرفی وسایل نقلیه تزریق شده با سوخت مدرن و نیاز به شروع سریع ، استاندارد DIN محبوبیت خود را در بین تولیدکنندگان وسایل نقلیه خودرو از دست داده است. با این وجود هنوز هم می‌توان از این معیار برای بررسی شرایط ظرفیت باتری استفاده کرد، اما در مورد قابلیت استارت زدن، اینطور نیست.

 

technology electronic computer motherboard

IEC (کمیسیون بین‌المللی الکترو فنی) (IEC 60095-1-1 نوامبر 2006)
آزمون IEC  هم همچون  تست‌های قبلی در دمای 18- درجه سانتی گراد انجام می‌شود. پس از یک دوره استراحت تا 24 ساعت پس از آماده‌سازی (مطابق استاندارد شماره 6.2) ، باتری در یک محفظه خنک کننده در دمای 18- درجه سانتیگراد با اختلاف +/- یک درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد تا دمای متوسط ​​سلول به -18 درجه برسد. سپس باتری طبق این استاندارد تخلیه می‌شود:

برای تأمین ولتاژ 7.5 ولت پس از 10 ثانیه و 7.2 ولت پس از 30 ثانیه لازم است. پس از آن باتری به مدت 20 + / 1 ثانیه استراحت می کند و پس از آن باتری در 60 ٪ جریان اصلی تخلیه می شود و مطابق جدول 7 استاندارد ، ولتاژ 6 ولت پس از 40 ثانیه مورد نیاز است. استاندارد IEC بین استاندارد SAE و IEN1 رابطه دارد و برای باتری های Yuasa می تواند مقدار SAE را برابر با IEC فرض کرد.

(EN50342.1A1 نوامبر 2011 مورد 5.3)-EN
آزمایش EN نیز در دمای 18- درجه سانتی گراد انجام می شود. با این شرایط نیاز به EN به دو سطح تقسیم می شود: EN1 و EN2.

EN1  باتری برای تأمین ولتاژ 7.5 ولت پس از آن مورد نیاز است
10 ثانیه ؛ و پس از 10 ثانیه استراحت ، باتری بیشتر از 0.6 جریان اصلی تخلیه می شود و برای تکمیل 73 ثانیه در مرحله دوم لازم است ، و کل مدت تخلیه ترکیبی 90 ثانیه است (فرایند را برابر کنید با (10 ثانیه / 0.6) 16.7 ثانیه باشد)

EN2  اولین تخلیه همان EN1 است ، اما دوره تخلیه دوم تا 6.0 ولت باید به 133 ثانیه برسد و در کل 150 ثانیه زمان می دهد. توانایی جریان تخلیه برای برآورده ساختن هر دو طرح بسیار منوط به طراحی باتری است و می تواند از سازنده به سازنده دیگر و از طراحی دیگر متفاوت باشد.
EN2 = 0.85٪ تا 0.92٪ EN1

به دلیل این رابطه ، ما معمولاً SAE را به عنوان استاندارد نمایش می‌دهیم تا سردرگمی را به حداقل برسانیم.

JIS-استاندارد ( D5301مصوب  1999)
آزمایش استاندارد صنعتی ژاپن در دمای 15- درجه سانتی گراد انجام می شود. باتری های خودرو معمولاً در 150A یا 300A با ولتاژ متفاوت 10s / 30s و دوام مورد نیاز تا 6 ولت آزمایش می شوند. برای برنامه های اروپایی ، ما معتقدیم که این امر دید واضحی را برای مشتری در مورد شروع کار باتری ایجاد نمی کند و بندرت در بازار پس از فروش اروپا نشان داده و استفاده می شود.

استارت دریایی (MCA)
این تست میل لنگ دریایی براساس نیاز SAE CCA انجام می شود اما در دمای بالاتر 0 درجه سانتیگراد انجام می شود ، معمولاً به جای CCA (آمپر Cranking آمپر) روی باتری ها به عنوان (Cranking Amps) یا (Marine cranking Amps) نشان داده می شود. جریان میل لنگ (CA / MCA) معمولاً 25٪ بیشتر از باتری مشخص شده SAE CCA است. توصیه می شود که این امر باید با توجه به هر گونه س currentال مربوط به خمیدگی مربوط به دریایی بررسی شود.

تعداد استانداردهای باتری خودرو در بازار جهانی بی شمار است. یواسا در حال حاضر از استاندارد SAE CCA به عنوان یک استاندارد استفاده می کند ، نمایشی متعادل و واضح از عملکرد لنگ باتری بین شروع و استقامت شروع می کند.

طبق دستورالعمل علامت گذاری ظرفیت EU1103: 2010 ، Yuasa از ظرفیت (20 ساعت) و EN1 CCA استفاده می کند که در استاندارد EN50342.1 A1 2011 مشخص شده است. لطفا توجه داشته باشید ، به دلیل مشکلات الگوریتم در تسترهای امپدانس موجود در بازار ، همه آزمایشات باتری های Yuasa باید الگوریتم قدیمی SAE را دنبال کنید (نه EN یا IEC زیرا محدوده ها هنوز در برابر نسخه های منسوخ استاندارد مشخص شده اند).

car repairman wearing white uniform standing holding wrench that is essential tool mechanic with laptop checking engine 1

دقیقه ظرفیت ذخیره (EN50342.1 A1 Nov 2011 مورد 5.2)
ظرفیت ذخیره (Reserve Capacity) مقدار زمانی در دقیقه است که باتری در دمای 25 درجه سانتیگراد می تواند جریان 25 آمپر را تحویل دهد تا ولتاژ به 10.50 ولت (5.25 ولت برای باتری 6 ولت) کاهش یابد.

25 آمپر نشان دهنده یک بار الکتریکی معمولی در یک ماشین در شرایط عادی کار است ، بنابراین Reserve Capacity نشانه ای از زمان کار یک وسیله نقلیه با بار الکتریکی معمولی با یک دینام خراب یا تسمه فن می دهد. این یک آزمون عملی خوب است.

بدیهی است که هرچه لوازم الکتریکی بیشتری خاموش کنید‌، می توانید ماشین را بیشتر رانندگی کنید.

در صورت خراب شدن سیستم شارژ (دینامو) و مدت زمان رانندگی باقی مانده پس از اولین چراغ هشدار شارژ ، در ابتدا از ظرفیت ذخیره برای نشان دادن ظرفیت باتری استفاده می شد. با اطمینان بیشتر در سیستم های مدرن شارژ خودرو ، سودمندی مستقیم ظرفیت ذخیره برای کاربر خودرو کاهش یافته است ، اما با افزایش جریان تخلیه ، افت نسبی عملکرد باتری را نشان می دهد.

ظرفیت آمپر ساعت با نرخ 20 ساعت (آه) (EN50342.1 A1 Nov 2011 مورد 5.1)
ظرفیت Ampere-Hour مقدار کل برق ذخیره شده در یک باتری را اندازه گیری می کند.

Ampere-Hour نشان دهنده مقدار برق است که جریان 1 آمپر به مدت 1 ساعت عبور کند.

ظرفیت آمپر-ساعت با سرعت تخلیه باتری متفاوت است. هرچه سرعت تخلیه کندتر باشد ، میزان الکتریسیته باتری بیشتری نیز تحویل می‌دهد.

ظرفیت آمپر-ساعت میزان الکتریکی است که باتری در طی 20 ساعت قبل از افت ولتاژ به 10.50 ولت تحویل می دهد. به عنوان مثال ، یک باتری 60 آمپر ساعتی جریان 20 آمپر را ارائه می‌دهد.

لوگوی آرکا باتری

برای دریافت اطلاعات بیشتر و ارتباط با ما :

آدرس: تهران، شهرک گلستان، میدان اتریش، مجتمع باران، واحد 337

شماره تلفن: 02149032000

آدرس ایمیل:info@arkabattery.com

شبکه های اجتماعی آرکا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *