پایه

باتری سیلد

44

برای خرید بهترین باتری خودرو خود می توانید وارد فروشگاه آرکا باتری  شوید و به راحتی سفارش خود را ثبت و در کمترین زمان ممکن باتری خود را تحویل بگیرید .

لوگوی آرکا باتری

در شرایط فعلی خرید باتری‌های سیلد یا بدون نیاز به نگهداری «MF» رایج شده ولی شاید برای برخی این پرسش وجود داشته باشد که تفاوت این باتری‌های جدید بدون درپوش (سیلد) با مدل‌های قدیمی (غیر سیلد) چیست و چرا نباید سراغ باتری‌های قدیمی برویم؟ در این مطلب به سراغ ویژگی‌های اختصاصی باتری‌های سیلد می‌رویم تا هنگام خرید این قطعه اطلاعات بیشتری از آن داشته باشید.
فهرست:

  • ویژگی باتری‌های سیلد
  • انواع باتری سیلد
  • نقاط ضعف باتری‌های سیلد
  • باتری سیلد اسید صبا باتری
  • تعمیر باتری سیلد اسید
  • روش شارژ باتری سیلد اسید
  • فروش باتری سیلد اسید

ویژگی باتری‌های سیلد

در مجموع شرایط بازار به نحوی است که باور کنیم باتری سیلد اسید کاملا خشک فعالیت می‌کند، یعنی حتی یک قطعه اسید یا آب مقطر هم در آن موجود نیست. این مایع از لحاظ علمی به نام الکترولیت شناخته می‌شود و حقیقت این است که به خاطر تغییر در طراحی بسته‌بندی و محیط فعالیت صفحات و الکترولیت، لازم نیست حجم زیادی از الکترولیت در آن استفاده شود. این طراحی باعث شده امکان خروج مایع الکتریک نزدیک به صفر شود و به همین خاطر نیازی به بررسی سطح الکترولیت داخل محیط باتری وجود نخواهد داشت. شاید به همین خاطر باشد که باتری‌های سیلد را تحت عنوان بدون نیاز به نگهداری «Maintenance Free» یا به اختصار MF شناخته می‌شود. حتی به خاطر همین شرایط برخلاف باتری‌های قدیمی که حساسیت زیادی روی ثابت بودن محل نصب داشتند،‌ در برخی از موارد می‌توان باتری سیلد را به صورت زاویه‌دار هم نصب کرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های باتری سیلد طول عمر بیشتر آنها نسبت به باتری‌های اسیدی قدیم است؛ به دلیل استفاده از مواد متفاوتی در صفحات باتری سیلد، ماندگاری آنها افزایش پیدا کرده و به صورت استاندارد این باتری‌ها حداقل یک سال بیشتر از باتری‌های سربی-اسیدی دریچه‌دار عمر می‌کنند.

1645962642

انواع باتری سیلد

صفحات باتری‌های سیلد تعیین کننده انواع مختلف آن است و در حال حاضر دو ماده اصلی برای این صفحات استفاده می‌شود و از سوی دیگر فناوری ساخت صفحات نیز باعث ایجاد تفاوت در باتری‌های سیلد می‌شود. جنس صفحات می‌تواند از نوع کلسیم یا سیلور کلسیم باشد که در واقع کلسیم یا ترکیب کلسیم و نقره جایگزین آنتیموان در ترکیب با سرب شده است. تشخیص این دو نوع صرفا از طریق بسته‌بندی محصول انجام می‌شود، باتری‌های کلسیوم عادی از عبارت Calcium MF استفاده کردند و در باتری‌های کلسیوم نقره از عبارت Silver calcium استفاده می‌شود.

نقاط ضعف باتری‌های سیلد

به خاطر مقاوت بالاتر کلسیوم نسبت به آنتیموان، در هنگام شارژ لازم است که ولتاژ بیشتری استفاده شود و در نتیجه دینام خودرو نیز باید نیروی بیشتری تولید کند، به همین خاطر است که استفاده از باتری‌های سیلد را در خودروهای قدیمی و خودروهای که از کارخانه به همراه باتری سیلد عرضه نشده‌اند، توصیه نمی‌شود. همچنین در زمان تخلیه کامل شارژ این نوع از باتری‌ها (زمانی که باتری هیچ ولتاژی ارائه نمی‌کند) لازم است زمان بیشتری برای انتقال نیرو و شارژ کامل صرف شود. هر دو این موارد به خاطر مقاومت داخلی بالاتر نقره نسبت به سرب است. اما به خاطر داشته باشید که همین افزایش مقاومت باعث شده افت انرژی ذخیره شده در طی مدت طولانی نیز کاهش پیدا کند. همچنین خردگی این ترکیب نیز کمتر از ترکیب آنتیموانی است.

باتری سیلد اسید صبا باتری

پس از حظور گسترده باتری‌های سیلد وارداتی در دهه ۷۰ شمسی و سپس رایج شدن آن در دهه ۸۰ بزرگترین تولیدکننده ایرانی نیز اقدام به اعمال تغییرات در فناوری تولید شد و تقریبا از اوایل دهه ۸۰ میلادی شاهد عرضه محصولات جدید صبا باتری بودیم که در حال حاضر به نام واریان در بازار شناخته می‌شود. این برند در حال حاضر بخش زیادی از بازار مصرف و حتی خطوط تولید خودروسازان را به خود اختصاص داده است.

تعمیر باتری سیلد اسید

یکی از موارد مهمی که باید درمورد این نوع از باتری‌ها به آن اشاره کرد، مفهوم اصلی عبارت MF یا بدون نیاز به نگهداری است. همانطور که طراحی باتری‌های سیلد اسید به نحوی درنظر گرفته شده بود که کاربر عادی امکان دسترسی به صفحات را نداشت، اما امکان اضافه و چک کردن مایع الکترولیت وجود داشت، به همین ترتیب در باتری‌های سیلد کاربر نهایی محدودیت‌‌تر شده و صرفا دسترسی به اتصال و قطع پایه‌ها را دارد. به این ترتیب این افراد نباید به سراغ بررسی موارد بیشتری بروند و صرفا برای تشخیص شرایط شارژ باتری نشانگری درنظر گرفته می‌شود. این نشانگر یا چشمی سه حالت کلی ارائه می‌کند، در شرایط عادی آن  را با رنگ سبز مشاهده می‌کنیم و در هنگام تخلیه شارژ و ضعیف شدن رنگ باتری به سیاه متمایل می‌شود و در نهایت هنگامی که از شارژ‌ خالی شده باشد این نشانگر رنگ سفید را نشان می‌دهد.

روش شارژ باتری سیلد اسید

درست مثل باتری‌های اسیدی معمولی امکان شارژ‌ این باتری‌‌ها خارج از خودرو و به وسیله شارژهای اختصاصی ۱۲ ولتی وجود دارد، اما همانطور که آوردیم درصورت تخلیه کامل باتری‌های کلسیمی به زمان بیشتری برای شارژ کامل نیاز دارند. در واقع این مورد نیز یکی دیگر از مواردی است که تفاوت باتری سیلد و اسیدی را می‌توان درک کرد. البته توصیه می‌شود که درصورتی که اطمینان ندارید که خودرو شما امکان استفاده از باتری‌های سیلد را دارد یا خیر به نمایندگی‌های مجاز خودروساز مراجعه کنید تا بررسی شود که خروجی دینام شما در بازه ۱۴.۴ الی ۱۴.۸ ولت قرار می‌گیرد؛ در غیر اینصورت بهتر است باوجود تمام مزایایی که برای باتری سیلد آورده شد، به سراغ باتری‌های غیر اتمی بروید.

فروش باتری سیلد اسید

امیدواریم با مطالعه این مطلب اطلاعات بیشتری درباره باتری‌های سیلد که به اتمی مشهور هستند کسب کرده باشید و در جریان قرار گرفته باشید که فناوری‌های اتمی هیچ ارتباطی با این نوع باتری‌ها ندارند. اما از این نوع باتری می‌توان به عنوان نمونه‌های پیشرفته‌تر و حتی مقرون‌به‌صرفه‌تر از باتری‌های سرب-آنتیموانی یاد کرد که حداقل به خاطر طول عمر بیشتر می‌توان از آن به عنوان گزینه بهتری یاد کرد. همین باتری‌ها به دلیل مقاومت بیشتر در برابر کاهش ولتاژ در هنگام خواب باعث شدن در دوران شیوع کرونا که امکان استفاده از خودرو شخصی برای چندین ماه فراهم نباشد، در مواقع اضطراری امکان استفاده از خودرو و استارت زدن موتور را برقرار کنند. مجموعه آرکا باتری به عنوان یکی از باسابقه‌ترین مجموعه‌های فعال در حوزه باتری از زمان عرضه این نوع از باتری‌ها همواره تشویق به استفاده از آنها کرده است و در حال حاضر نیز امکان سفارش‌گذاری برای خرید بهترین انواع موجود در بازار را باتوجه به محدودیت‌ها فراهم کرده است. برای بررسی باتری سیلد مناسب خودرو خود به بخش فروشگاه وب‌سایت ما مراجعه بفرمایید. تجربه یا خاطره خود در هنگام خرید اولین خرید باتری سیلد یا اتمی را با ما در میان بگذارید.

لوگوی آرکا باتری

برای دریافت اطلاعات بیشتر و ارتباط با ما :

آدرس: تهران، شهرک گلستان، میدان اتریش، مجتمع باران، واحد 337

شماره تلفن: 02149032000

آدرس ایمیل:info@arkabattery.com

شبکه های اجتماعی آرکا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *