پایه

نحوه شارژ باتری های دوبل

21

باتری خودروهای سنگین

نحوه شارژ باتری های دوبل (دوتایی ) در خودروهای سنگین یا کامیون های دیزل
اگر وسایل نقلیه را برای مدت طولانی پارک کنید باتری شروع به تخلیه می کند که این مسئله شامل خودروهای سنگین مانند کامیون های دیزلی نیز می شود. این باتری ها قبل از راه اندازی باید مجددا شارژ شوند. باتری خودروهای سنگین به شکل دوتایی یا چند تایی است که شارژ کردن آن ها نسبت به باتری خودروهای سبک کمی مشکل تر است. برای شارژ کردن چند باتری نیز متدهایی وجود دارد که قصد داریم آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

مراحل شارژ باتری خودروهای سنگین

مرحله 1: ابتدا ابزار تست باتری را تهیه کنید این دستگاه جریان باتری را آزمایش کرده و به شما اطلاع می دهد که باتری خودروهای سنگین تا چه حد شارژ دارند.
مرحله 2 : در پوش باتری کامیون خود را پیدا کنید خودروهای سنگین دارای یک درب متحرک هستند درپوش های باتری به وسیله ی دو باتری مجهز شده که درب را در سر جای خود نگه می دارد.
مرحله 3: همه ی کابل های ترمینال مثبت و منفی را جدا کنید. کابل های هر باتری را به وسیله آچار از سوکت جدا کنید فرق نمی کند که کابل ها را با چه ترتیبی جدا کنید.

مرحله 4: در این مرحله از شارژ باتری خودروهای سنگین را با قرار دادن کابل مثبت روی پایانه مثبت ، تستر بار را به اولین باتری وصل کنید. پایانه مثبت توسط نماد “Plus” (+) نشان داده شده است. کابل منفی را به ترمینال منفی وصل کنید. طرف منفی توسط یک نماد “منفی” (-) نشان داده می شود.
مرحله 5: مشاهده کنید که عقربه روی فشار سنج متوقف می شود. این به شما می گوید که باتری چه مقدار شارژ دارد. به مناطق رنگی توجه کنید. سبز به این معنی است که شارژ باتری در حالت مناسبی وجود دارد. اگر عقربه در قسمت قرمز توقف کند ، این بدان معنی است که باتری ضعیف است.
مرحله 6: در این مرحله از شارژ باتری خودروهای سنگین سوئیچ ضامن را در قسمت پایین تستر بزنید فشار سنج را روی باتری قرار دهید و دقت کنید عقربه در کجا قرار می گیرد. این مرحله نیز با رنگ ها مشخص می شود در صورتی که باتری معیوب باشد رنگ قرمز نشان داده می شود. در این حالت عقربه به شکل خودکار در حالت خطر قرار می گیرد. این مراحل را به ترتیب روی بقیه باتری ها انجام دهید و از سالم بودن آن ها مطمئن شوید.
انجام تست های بار ، آزمایش افت ولتاژ و سایر بررسی های مدار کمک می کند تا منشأ مشکلات الکتریکی شما شناسایی شود. پس از مشخص شدن باتری خطا ، می توانید آن را تعویض کنید. توجه به این نکته مهم است که همیشه باید از تکنسین های کمک بگیرید در رابطه با استفاده از تجهیزات تست ، به درستی آموزش دیده باشند. اگر دستگاه ها به درستی کالیبره نشده اند یا از نظر تنظیمات مشکل داشته باشند ، ممکن است آنها باعث قرائت های نادرست شوند  و باتری های سالم را به اشتباه خراب و معیوب نشان بدهند.
توجه: همیشه با جدا کردن تمام کابل ها ، آزمایش بار را بر روی هر باتری انجام دهید.
سه دلیل مهم برای خرابی باتری خودروهای سنگین و کامیون وجود دارد  شارژ نادرست ، لرزش و استفاده از باتری نامناسب نسبت به عملکرد خودرو است. با درک این موارد امکان خرابی را کاهش داده و اقداماتی را برای جلوگیری از آنها انجام دهید.

شارژ نادرست

آیا باتری های کامیون شما شارژ خود را حفظ نمی کنند؟ این علل مشترک و راه حل های سریع را امتحان کنید.

کابل های گشاد

در صورتی که در خودروهای سنگین و کامیون کابل ها به طور ایمن به پایانه های باتری متصل نشوند ، احتمالاً وسیله نقلیه هنگام شروع مشکل دارند. محکم نگه داشتن اتصال باعث می شود که شارژ در همان جایی که باید انجام شود اتفاق می افتد، منجر به بهبود عملکرد خواهد شد.

خوردگی

خوردگی زمانی رخ می دهد که پایانه های باتری خودروهای سنگین در معرض گاز هیدروژن موجود در اسید باتری قرار بگیرند. از آنجا که خوردگی می تواند منجر به شارژ بیش از حد شود ، باید پایانه ها بطور منظم مورد بازرسی و تمیز شدن قرار بگیرند تا از بین بروند. به خاطر داشته باشید که تکرار خوردگی بیش از حد نشانه مشکل در پایانه ها است و باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

شناخت باتری های خودروهای سنگین

باتری خودروهای سنگین مانند کامیون های کشند در درجه اول وظیفه تأمین نیرو ازاستارت زنی یا  شروع را دارند ، در کنا آن وظیفه ی باتری ها رساندن انرژی به  به تمام قطعات الکتریکی است. هنگامی که آنها به درستی کار نمی کنند ، همه چیز از قطع نور کابین گرفته تا خرابی کامل سیستم ممکن است رخ دهد. حفظ سلامتی باتری در هر وسیله نقلیه برای حفظ همه ی سیستم وسیله ی نقلیه مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *