پایه

از کجا بفهمیم باتری ماشین خراب است؟

12

باتری خودرو را شاید بتوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو دانست که شروع کار با آن صورت می‌گیرد و زمینه ساز فعالیت بخش‌های دیگر خودرو نیز می‌شود. زمانی که باتری خودرو سالم باشد، شارژ می‌شود و شارژ را داخل خود نگه می ‌دارد. در نتیجه هنگام استارت زدن خودرو می‌تواند شدت جریان لازم و نزدیک به آن میزان آمپری که درج شده را ایجاد کند. اما باتری که خراب شده باشد شارژ نمی‌شود و شارژ را در خود نگه نمی‌دارد.
شاید تا به امروز برایتان پیش آمده که در حین رانندگی ناگهان خودرویتان خاموش شود و هرچه استارت می‌زنید، خودرو روشن نمی شود؟در اولین مرحله فکر می کنید که بنزین تمام شده و به نشانگر سوخت نگاه می‌کنید اما چراغی روشن نیست و باک ماشین بنزین دارد .با این وجود هر چه کلید خودرو را در سوییچ می‌چرخانید، هیچ صدایی مبنی بر احتراق در موتور خودرو شنیده نمی‌شود, در این حالت اولین فکری که به ذهن هر متخصص خودرویی خطور می‌کند، خرابی باتری ماشین است.

1654760437

کاهش سرعت استارت خوردن خودرو

یکی از مهم ترین علائمی که نشان دهنده خرابی باتری خودرو است کاهش سرعت استارت خوردن خودرو می باشد اگر از سرعت استارت خودروی شما کاسته شده است ممکن است دلیل آن خرابی باتری خودرو باشد.

عمر باطری خودرو

1654760454

به طور کلی نمی‌توان عدد دقیقی برای عمر باتری خودرو اعلام کرد چرا که به میزان استفاده از خودرو، نوع آن و برند سازنده بستگی دارد. اما معمولا باتری‌های بین ۴ تا ۵ سال عمر می‌کنند. بنابراین اگر حداقل ۴ سال از عمر باتری شما گذشته بهتر است ابتدا سلامت آن را با ولت متر بررسی کنید و در صورتی که با اعداد کمتر از ۷۵ درصد مواجه شدید به فکر خرید یک باتری نو باشید.

سلامت دینام خودرو

1654760790

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که یک باتری ضعیف لزوما خراب نیست بلکه ممکن است شارژ نشدن آن به دینام خودرو ارتباط داشته باشد. در صورتی که دینام خودرو سالم نباشد در نتیجه باتری نیز به درستی شارژ نمی‌شود.

تشخیص باتری معیوب با استفاده از رنگ چشمی باتری

1654760890

اکثر باتری های خودرو، یک چراغ نشانگر دارند که نشان دهنده عمر آنها است. زمانی که باتری نو و سالم است رنگ نشانگر آن سبز است و اگر این رنگ به سمت زرد یا قرمز متمایل باشد، نشان دهنده اتمام عمر باتری و در نتیجه کاهش عملکرد آن است. در صورتی که رنگ زرد یا قرمز را روی نشانگر سلامت باتری خودروی خود مشاهده کردید، عموما باید آن را با یک باتری جدید تعویض کنید.

تغییر شکل ظاهری باتری

1654760805

گرم شدن بیش از حد موتور خودرو می تواند باعث خراب شدن باتری و برآمده شدن آن شود. در صورتی که در ظاهر باتری خود این تغییرات را مشاهده کردید، یعنی عمر مفید باتری خودروی شما به پایان رسیده است و باید آن را تعویض کنید.

استارت خوردن نامرتب خودرو

1654760818

یکی دیگر از علائم خرابی باتری می تواند استارت خوردن نامرتب خودرو باشد. اگر یک روز خودروی شما با استارت روشن و در مواقع دیگر روشن نمی شود، ممکن است این مشکل به دلیل عدم نگه داشتن شارژ در باتری باشد. به عبارت دیگر هنگامی که خودروی شما برای مدتی روشن بوده و باتری آن کاملا شارژ می شود، پس از گذشت چند ساعت که خودرو خاموش است، به راحتی روشن خواهد شد، اما اگر مدت زمان بیشتری را خاموش بماند، دیگر خودرو با استارت روشن نمی شود.

استفاده دائم از اتصال باتری به باتری

1662197116

اگر مجبور شدید سه بار درهفته از اتصال باتری به باتری استفاده کنید وقت آن است که باتری را تعویض کنید. حتی یک باتری خیلی خوب هم در صورت سه بار اتصال خراب می شود. این اتصال حکم شوکی برای ماشین محسوب می شود. بنابراین شوکی برای باتری محسوب شده و اگر بیش از 3 بار درهفته این امر را انجام دادید باید فکر تعویض باتری باشید.

تست با ولت متر

یکی از بهترین راه‌ها برای این که بفهمیم باتری خودرو سالم است یا خراب استفاده از دستگاه ولت متر است. این دستگاه ولت متر می‌تواند دیجیتال یا آنالوگ باشد اما پیشنهاد می‌کنیم از نمونه‌های دیجیتال استفاده کنید چرا که کار کردن با آنها ساده تر است.

در مطلب پیش رو برخی از مهم‌ترین علائم خرابی باتری ماشین اشاره شد به این ترتیب شاید حداقل بتوان هنگام روبرو شدن با مشکلات رایج موجود در سیستم برق‌رسانی خودرو از این موضوع اطمینان حاصل کرد که این مشکلات به باتری خودرو مربوط می‌شود یا با سایر قطعات موجود در سیستم برق‌رسانی خودرو ارتباط می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *